Bästa spelningar ni vart på?

Generell diskussion om musik och musikbranschen.

Moderatorer: Deemide, Grolli

Inläggav Frehley » 13 apr 2007, 15:46

Wig Wam 06
Lordi 06
Hammerfall 07
Poodles 07
SlicySlatz skrev:Starka reaktioner för ett band du inte lyssnat på alltför länge. glad att jag inte var i närheten när du fick det där utbrottet iaf.. Oo
Frehley

Inläggav Tompa » 13 apr 2007, 16:47

1Kiss isstadion stockholm 1988
2kiss stadion 1997
3Eddie Meduza, bryggeriet / Stockholm
4Chuck Berry: Berns 2007
Tompa
Varnad

Inläggav Grolli » 24 mar 2008, 22:43

En del har säkert hinna hända på konsertbesöksfronten, och i samband med att en tråd om vad allas kommande konserter skulle vara, så kanske även denna tråd har sin plats. Sedan sist har åtminstone jag haft den turen att få bevittna både en och två minnesvärda konserter, och är faktiskt beredd att omnämna två av dem:

* Muse - 071017 - Ishallen, Helsigfors
- Snortight trio (aah, denna sjukliga svaghet för trios som Jansson har!) med grymt låtmaterial och en show som skulle få de flesta att skaka på huvudet. Snyggt, berörande och väl genomfört! Minnesvärt, to say at least!

* Freak Kitchen & Linköpings Jazzorkester - 080301 - Konsert & Kongress, Linköping
- Mitt favoritband sedan åratal tillbaka, tillsammans med ett artonmanna-storband med diverse brassinstrument i sina händer. Dirigenten Magnus Ericssons arrangemang för dem var helt sagolikt!
Mer finns att lästa i min krönika, som lär dyka upp på Skogmans blogg inom en inte alltför avlägsen tidssfär.

Seså, dela med er av era ny konsertminnen! :)

/Christian
"Killing Jack Bauer doesn't make him dead, just angry"
Användarvisningsbild
Grolli
Moderator

Inläggav stanley_viktor » 24 mar 2008, 23:21

Ett och ett halvt år sedan man skrev i denna tråden, och jäklar vad konserter man varit på sedan dess... Chuck Berry, BB King, Roky Erickson, Helloween, Gamma Ray, The Ark, The Stooges, Rolling Stones, Twisted Sister, Iron Maiden, Alice Cooper, Turboneger och en jäkla massa mindre akter...

Ska man välja tre stycken? i så fall blir det väl så här:

1. Rolling Stones, Ullevi 2007-08-03: Världens bästa gig. Overkligt att få möta den enorme Keith Richards blick, en blick fylld av glöd och jävlaranamma! Andra kan hävda annat, men jag såg vad jag såg när jag hade ögonkontakt med honom en kort sekund.
Ron Wood var ofelbar och tillsammans körde de över Ullevi. Bästa jag sett och upplevt.

2. The Ark, Peace & Love-festivalen, Borlänge 2007-06-28(?) - Ibland ser man underbara spelningar som man väntat på länge. Kan varje text, varje låt som kommer spelas, och i vilken ordning.
Här sprang jag dock ifrån Hanoi Rocks spelning, som var lite seg, och kollade på Ola Salos gäng istället. Bästa valet någonsin.
Det var en sån där kväll där magin låg i luften, och man hade precis lagom promille-halt för att det ska ge maximal njutning, men inga minnesluckor.
Jag var inte särskilt inlyssnad, men låtlistan innehöll mestadels låtar jag kunde.
Framförandet var grymt, och stämningen var obeskrivlig. Gästinhopp av Timbuktu med band gjorde inte saken värre.

3. Roky Erickson, Trädgår´n 2007-12-21 - Missade Roky på Hultsfred förra sommaren, och trodde att chansen att få se denna legend var bortblåst. Men sen kommer beskedet att han till och med kommer till Göteborg!
Alla klassikerna avverkas, och om man är Roky-fan så kan man inte ha blivit besviken.
Dock infinner sig inte samma magi som vid ovannämnda konserter, trots ett grymt gig och en publik som är fruktansvärt insatt och entusiastisk.
Men det var trots allt förjäkla bra, och att Roky fortfarande kan rocka på ett sånt sätt är mirakulöst, med tanke på allt han varit med om de senaste 40 åren... Ni som inte upptäckt denna otroliga artist, gör det snarast!
stanley_viktor
Stammis

Inläggav Ricky » 24 mar 2008, 23:58

24.10.04 Europe @ Hovet
Ricky
Stammis

Inläggav Zeb » 25 mar 2008, 21:58

Här är fyra helt fantastiska konserter som jag är oerhört lycklig att jag inte har missat:

Paul McCartney 2004
Kiss globen 1999
Rolling Stones 2007
Europe - Göteborg 2006
/Zeb
Zeb
Stammis

Inläggav Ack! » 26 mar 2008, 02:46

TWISTED SISTER -- Isstadion,sthlm 86-03-28 :)

DIO -- Isstadion,sthlm 86-04-19 :shock:

IRON MAIDEN -- Isstadion,sthlm 86-11-14 :shock:

Monsters Of Rock -- Fotbollstadion 86-08-23 :D

DEEP PURPLE -- Isstadion,sthlm 87-02-27 :roll:

DIO -- Isstadion,sthlm 87-11-28 :D

ALICE COOPER -- Isstadion,sthlm 88-04-16 8)

METALLICA -- Solnahallen,sthlm 88-10-17 :D

IRON MAIDEN -- Isstadion,sthlm 90-11-10 :roll:

KISS -- Globen,sthlm 96-12-06 :shock:

DIO -86 (sittplats) och MAIDEN (ståpl) -86 var två fantastiska konsertupplevelser!

COOPER- 88 var colt på två vis, stötte på Alice (gick med en tjej o en kille bredvid sig) i gallerian, han stod och blängde i ett skyltfönster där det var en massa Tv-apparater..
varken jag eller polar'n vågade gå fram och be om en kråka,men till sist tog jag mod till mig och gick sakta med nervösa steg och ett bulltande hjärta fram till "Legenden"..
knackade försiktigt på dennes axel och fick fram: Hi. :shock: :oops: can you give me an autograph? :oops:
varvid The coop sade: of course! thank you and see you tonight! sa jag halvt medvetslös.. the ccop: yeah do that!
euforin var total! vi log mot varandra och skilldes åt..
för att ses igen senare på kvällen.
Bild
Användarvisningsbild
Ack!

Inläggav Trip » 26 mar 2008, 14:27

Kiss - Scandinavium 1999
Alice Cooper - Frihamnen 2004
Nazareth - Järntorget 2005
Iron Maiden - Ullevi 2005
Europe - Lisebergshallen 2006
YOU CAN KINDLY KISS MY ASS
Trip

Inläggav stanley_viktor » 26 mar 2008, 15:10

Trip skrev:Nazareth - Järntorget 2005

Kungstorget hoppas jag att du menar... 8)
Men det var ett fint gig.
stanley_viktor
Stammis

Inläggav M.Jandelin » 27 mar 2008, 03:25

Saxon- Kulturbolaget, Malmö 2007 :D
HammerFall- Malmöfestivalen 2007 :)
Alice Cooper - Olympen, Lund 2007 :D

Kommande:
Kiss- Stockholm Stadion 30 Maj 2008 :D
Dio- Kulturbolaget, Malmö 2 Juni 2008 :)
Iron Maiden- Ullev 26 Juli 2008 :D :D
M.Jandelin

Inläggav kisscollecting » 17 apr 2008, 18:33

Svårt att direkt plocka ut några konserter men dessa minns man lite extra:

- Kiss i globen 96 givetvis (Nostalgi utan dess like och drömmen gick i uppfyllelse)

- Metallica på Ullevi 2004, har sett dom 5 ggr men måste se denna som bäst.
Alkoholfri Hetfield glömmer texten och bandet missar på några ställen, undebart!

- Sepultura, Palladium 1994, liten lokal, bra ljud, Paradise lost förband, Chaos AD var nysläppt
ruskigt tryck i låtarna, kunde inte bli bättre.

- Nirvana, Sjöhistorisk museet 92, Seattle rocken var inne, som bäst när det gälllde!

- Black Sabbath Reunion 99, en felfri spelning, i närmaste skrämmande bra!

- Guns´n roses Globen 91, Skidrow offörskämt bra förband, var redan grymt bra 89 som
förband åt Motley crue. Inte helt otippat återvände man till Sverige för en egen världsturne
4 månader senare, även den konserten, kalasbra.
Utan Skidrow hade denna konsert varit några grader sämre även om Guns spelning var bra.

- Motley crue Isstadion 89,vad säger man, kvalite´och hela tjofadderittan och så var ju ett
nytaggat Skidrow förband som ingen hört förut!

Mina största missar:

- Pink floyd Ullevi 94
- Bruce Springsteen & E street band, vilken i ordningen spelar ingen roll!

Största besvikelsen:

- Alice in chains, Annexet 93, Heroin påverkad sångare stapplar ut och sjunger av klassiker
efter klassiker utan mellansnack eller yttrande, till synes riktigt påverkad för att sedan bara
stappla ut efter 45min utan att komma tillbaka.
Gissa om man var förvånad? Vad händer? Hade knappt fattat att dom börjat.

- Monsters of millenium 2001, En avdammad Alice Cooper gör besvär utan större intryck med
ett nästan skrämmande dåligt ljud, Eric Singers trumsolo slog nog hål på hustaken
runt Hammarbyhöjden, keyboardisten hade så bedrövligt ljud att man började fundera på
om ljudteknikern var döv? om inte annat blev man det efter detta.
Dio och Ratt spelade som förband och gjorde ett mkt större intryck, bättre ljud men inget
över det ovanliga. Enda konserten jag gått ifrån innan den tog slut!

/mogge
Användarvisningsbild
kisscollecting

Inläggav Marcus » 17 apr 2008, 18:54

Velvet Revolver - Annexet 2004
Stone Sour - Klubben 2007
Machine Head - Metaltown 2007
Slayer - Metaltown 2007
Metallica - Stockholms Stadion 2007
Marcus
Guldmedlem

Inläggav God Of Thunder » 18 apr 2008, 12:44

KISS - Skandinavium, Göteborg, 1996 (Bästa kvällen i mitt liv!)

(Fireside)/ENTOMBED/REFUSED - Olympen, Lund, 1995 (Entombed nytända och Refused på sin topp!)

BACKYARD BABIES/DRAIN/(Clawfinger) - KB, Malmö, 1997 (B.B. hungriga som fan och Drain heta som fan!)

PEPS PERSSON - Teaterbaren, Kristianstad, 1999 (Helvete vad det svängde om gubben!)

(Bonafide)/THE QUIREBOYS/(Crasdïet) - KB, Malmö, 2008 (Nytända Quireboys visade hur man bäst lirar rock!)

HARDCORE SUPERSTAR - Tivolirock, Kristianstad, 2006 (Folk hoppade så strömmen till scenen bröts!)

SLAYER/MACHINE HEAD - Metaltown, Göteborg, 2007 (Två av de tyngsta visade var skåpet ska stå!)

ULF LUNDELL - Stortorget, Karlskrona, 2005 (3 timmar eufori!)

De inom parantes var inte så intressanta... 8) Jag har säkert glömt några, men detta är de mest minnesvärda konserterna jag kan komma på i skrivande stund...
You are my people, you are my crowd
This is my music, WE LOVE IT LOUD
Användarvisningsbild
God Of Thunder

Inläggav Paralyzed » 18 apr 2008, 12:56

Kiss stadion 14/6 1997 var bra. Kommer inte ihåg så mycket faktiskt men det var coolt och stämningen runt arenan var på topp.

Sen var Cooper på Hovet (Dragontown) jävligt bra 2002 (?)

Sen har The Ark alltid varit fantastiska live, sett dem 4 ggr och popstad i Växjö 2003 var totalt magisk när de öppnade med The Glad Yeah! Trodde Father of a Son skulle öppna som de gjorde hösten innan men icke. Jävlar va bra!
Bild

You're good lookin' and you're lookin' like you should be good
Paralyzed
Stammis

Inläggav Trip » 18 apr 2008, 13:21

stanley_viktor skrev:
Trip skrev:Nazareth - Järntorget 2005

Kungstorget hoppas jag att du menar... 8)
Men det var ett fint gig.

Oj då, naturligtvis menade jag kungstorget, ja
YOU CAN KINDLY KISS MY ASS
Trip

Inläggav K.$. » 18 apr 2008, 16:46

Bästa konsert....hmm...det var inte lätt, har ju varit på så många bra.
Dessa är ett urval av de jag tycker har gett mig mest:

Marillion på Göta Lejon i Stockholm 84
Marillion i Eriksdalshallen i Stockholm 85
Tom Waits på Hammersmith Odeon i London 87
Accept på Hovet i Stockholm 85

Hmm...alla bra konserter var tydligen på 80-talet....säger ju en hel del

K.$.
If you don't understand me then there's obviously something wrong with
you and you should see a psychiatrist as soon as possible.
Användarvisningsbild
K.$.

Inläggav Czaren » 18 apr 2008, 20:04

Sånt som man gärna diskuterar efter ett par öl med polarna, men jag gör ett försök till en topp tio i nyktert tillstånd :) (utan inbördes ordning)

#D.A.D, Cupolen, Linköping ca 1993 (?)
Min första rockkonsert, Riskin it all-turnén och ett jäkla drag med kul scenshow.

#Kiss, Donington 1996
Min första Kiss konsert, grym stämning och eldar här och där i publiken

#Pantera, Hultsfred 1995
Mäktig upplevelse, hela Hawaiiscenen och dess omgivningar gungade i takt med urladdningen på scen.

#Neil Young, Globen 2001
Like a hurricane i tjugo minuter med mycket rundgång är väldigt vackert.

#Broder Daniel, Frihamnspiren 2005
Deras sista (?), och i mina ögon bästa, gig. Men de tidiga festivalspelningarna tio år tidigare är också minnesvärda.

#Per Gessle, Leifs Lounge 2007
Små spelningar är speciella, även om denna var kort.

#Eddie Meduza, Sikfesten, Borghamn ca 1991 (?)
Enda gången jag såg Eddie, snackade med honom efteråt men tog dumt nog ingen autograf. Något bisarrt att höra honom köra Fruntimmer.. inför
en hel del barnfamiljer. :)

#King Diamond, BB Kings Bar & Grill, NY 2005
Cool lokal, tight spelning med bl.a Behemot som förband.

#Neil Young, Köpenhamn 2008
Ännu bättre än 2001, nu även akustisk del.

#Ace Frehley, London 2008
Ni som var där vet hur bra det var.

Det var min lista, kunde även klämt in Poison i L.A -99 eller Kiss på stadion -97, de får dock vara bubblare till denna tio i topp.
And on the 8th day; god created rock´n roll....
Czaren

Inläggav Marcus » 18 apr 2008, 20:49

Czaren skrev:#Pantera, Hultsfred 1995
Mäktig upplevelse, hela Hawaiiscenen och dess omgivningar gungade i takt med urladdningen på scen.

Då kan jag tipsa dig om att en DVD från denna spelningen ligger uppe på Dimeadozen.org för nerladdning.
Bildkvalitén är riktigt bra, och ljudet är bra till en början men blir sämre tyvärr.

"They had to interrupt the set during "Domination" because the front barricade collapsed."
Det lär ha varit lite tryck i publiken med andra ord!
Marcus
Guldmedlem

Re: Bästa spelningar ni vart på?

Inläggav closed_doors » 13 jan 2018, 01:04

Bruce Springsteen, 4/7 2008 Ullevi. Världens bästa liveartist, börjar med Born in the USA på nationaldagen i radiosänd konsert. Kan det bli bättre?
Bruce Springsteen, Ullevi 2003, andra kvällen. Andra spelningen jag såg med honom. Första kvällen var riktigt bra men ändå inte som jag förväntat mig av diverse bootlegs. Andra kvällen, bättre setlist och vilket drag!
Judas Priest, Frölundaborg 1986. Priest på absoluta toppen som liveband. Kanske var de lika bra eller bättre 1981, men då kunde jag inte se dem...
Metallica, Scandinavium 1992. Bandet jag aldrig lyckats se innan pga inställda och flyttade spelningar, egen klantighet - fick inte tag på biljetter till en utsåld spelning - gjorde mig inte besvikna första gången jag verkligen kunde se dem.
Black Sabbath, KB-Hallen 1989. Headless Cross är en underskattad platta och denna uppsättningen levererade på material från hela karriären. Att Ian Gillan hoppade upp för Paranoid och Smoke on the Water gjorde det lite extra minnesvärt.
Bruce Springsteen, Friends Arena 2013. Hela Born in the USA. Trodde aldrig jag skulle få uppleva just detta.
Pretty Maids - Karlskoga 1988. En folkpark i en småstad, en totalt galen publik och ett band som trodde de var på väg att bli superstjärnor. Så blev det inte, men det visste ingen då.
Depeche Mode, Scandinavium 1993. En favorit jag såg första gången. Vilken show, vilken setlist och vilken frontman.
David Lee Roth, Scandinavium 1988. Se ovan.
Iron Maiden, Donington 1988. Egentligen var hela grejen med att vara där bland 118 000 och uppleva dåtidens största band inom genren enorm i sig, men Maiden gjorde en kanonspelning som känns speciell i efterhand också.
closed_doors

Föregående

Återgå till Allmänt om Musik